şubat, 2022

05şub15:0017:00AKS'TA SÖYLEŞİ: FOTOĞRAF YAPMAK / FOTOĞRAF ÇEKMEK15:00 - 17:00

Detaylar

Aks’ta Söyleşi

FOTOĞRAF YAPMAK / FOTOĞRAF ÇEKMEK

Konuşmacılar: Ani Çelik Arevyan – Esra Özdoğan

Moderatör: Haldun Dostoğlu

5 Şubat 2022 Cumartesi, Saat 15:00

AKS Oditoryumu

AKS’ta Gündem, 5 Şubat 2022 Cumartesi günü, Gündüz Düşleri sergisinde eserleriyle yer alan iki önemli fotoğraf sanatçısını, Ani Çelik Arevyan ve Esra Özdoğan’ı konuk ediyor.

Söyleşi, sergide biri lunapark görüntüleri, diğeri uçuşan sabun köpüğü serisiyle yer alan iki sanatçının eserlerinden yola çıkarak fotoğrafta duyguyu yansıtma / anlatımcı olma isteğinin çekime hazırlanan sanatçıyı nasıl tetiklediği ve fotoğraf dünyasındaki temel ayrışıma, kurgulanmış, önceden tasarlanmış fotoğraf ile dokümanter, yani belgelenmiş fotoğraf ikilemine odaklanacak.

Fotoğraf sanatçılarının kendi diskurlarında “fotoğraf yapmak” veya “fotoğraf çekmek” olarak ayrıştırdıkları bu tavırla, fotoğraf son birkaç 10 yıldır, dünyanın en önemli müzelerinde ait oldukları departmandan ana salonlara geçti;  fotoğrafı tıpkı sulu boya, yağlı boya, akrilik gibi bir medium olarak kullanan sanatçılar anlık belgeselcilikten çıkıp içerik ve anlattıkları ile büyük arenada yer almaya başladılar.

Gündüz Düşleri sergisinde yer alan ve fotoğrafı bir ifade biçimi olarak seçen iki sanatçının kendi serüvenlerinden söz edecekleri söyleşinin moderatörlüğünü sergi küratörü Haldun Dostoğlu yapacak.

Ani Çelik Arevyan:  Fotoğraf sanatçısı. Fotoğraf çalışmalarına 1985 yılında başlayan Ani Çelik Arevyan, ilk kişisel sergisini 1993 yılında İstanbul Kadın Eserleri Kütüphanesi’nde gerçekleştirdi. 1998 yılından başlayarak Galeri Nev İstanbul’da düzenli olarak açtığı sergilerin yanısıra Adas İstanbul (İstanbul, 2020), Kıraathane İstanbul Edebiyat Evi (İstanbul, 2019), Galata Rum Okulu (İstanbul, 2018), İstanbul Modern (İstanbul, 2010), Bahreyn Ulusal Müzesi (2013)’nde solo segiler açtı; Galerist (İstanbul, 2006), Pamukbank Fotoğraf Galerisi (İstanbul, 2002), Galeri Nev İstanbul ve Ankara (2000), Sipa Press- Paris (Paris, 1999), Gallery Agora (New York, 1999)’da grup sergilerine katıldı.

Sanatsal pratiğini  “İşlerimi yaratma sürecini, fotoğraf çekmekten çok fotoğraf yapmak diye tanımlamayı tercih ederim.  Fotoğrafı estetik düşünümün bir aracı olarak konumlandırarak, izleyiciye, fiziksel gerçekliğe ve hayal gücüne dair kayıp referanslar arasında görsel algının dağılışı üzerine yeniden düşünme olanakları sunmak istiyorum. Fotoğraflarımı zamanın silindiği ancak değişimin tüm zenginliğiyle gözler önünde olduğu ince bir çizgi üzerinde kurgulamayı tercih ediyorum.” diye tarif eden ve eserleri Bibliothéque Nationale de France, İstanbul Modern, Pamukbank Fotoğraf Galerisi gibi koleksiyonlarda yer alan sanatçı Kodak Profesyonel Avrupa Ödülleri Türkiye Birinciliği (1990) ve Pamukbank Fotoğraf Ödülü (2000) sahibidir.

 

Esra Özdoğan: Fotoğraf sanatçısı, serbest yazar.  İstanbul Üniversitesi Fransız Dili ve Edebiyatı Bölümü’nünden sonra Sorbonne Nouvelle LGC’de Edebiyat Eleştirisi okudu. 1994-2001 arasında İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi’nde Avrupa Kültür Tarihi, Genel Dilbilim, Fransız Sanat Tarihi ve Edebiyat Eleştiri üzerine dersler verdi. Yapı Kredi Yayınları ve Can Yayınları’nda editörlük, yayın yönetmen yardımcılığı ve yayın kurulu üyeliği gibi görevler üstlendi.  2001’den itibaren Pera Müzesi, Sabancı Müzesi, İstanbul Modern, Koç Kitaplığı gibi kurumların kataloglarında edebiyat ve sanat üstüne makaleleri yayınlandı. Aralarında sanat kitaplarının ve sergi kataloglarının da bulunduğu elliye yakın kitabı Fransızcadan Türkçeye aktardı.

2016-2019 yılları arasında Marmara Üniversite Fotoğraf Bölümü’nde yüksek lisansını yaptı. Fotoğraflarını ilk olarak Mamut Art Project kapsamında sergiledi. 2021’de iki karma sergide yer aldı. Serbest yazarlık ve fotoğrafçılık yapan Esra Özdoğan’ın fotoğrafları yurt içinde ve yurt dışında birçok koleksiyonda yer alıyor.

Fotoğraf üretimlerini belli edebi temaların ve mitosların görsel alana aktarımı biçiminde tasarlıyor. Fotoğrafın iki boyutlu, yassı ve maddesel yüzeyini gerçeğin geçmişte kalmış birebir izi olmaktan çok, çoğul okumalara açık bir hikayenin, bir olay örgüsünün kurgusal biçimi olarak işliyor. Kimi zaman sanat tarihine referansları da olan fotoğraf üretimlerini edebi bir zamansallık fikri üzerine kurmaya çalışıyor.

X